Donateurs geven het liefst aan een goed doel in de eigen omgeving, dus binnen Nederland en vaak zelfs in de eigen stad of wijk. Ze hechten aan communicatie en lokaal een verschil kunnen maken. Dit komt uit een studie van ABN Amro MeesPierson naar voren. De studie is voor de derde keer uitgevoerd.

“Ondanks dat er veel aan de hand is in de wereld kiest 63 procent van de donateurs voor een gift waarmee ze lokaal een verschil kunnen maken”, zegt Frank Aalderinks, hoofd Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson. Hij veronderstelt dat dit zo is omdat mensen bij projecten in de buurt met eigen ogen kunnen zien wat giften opleveren.

Vorige maand (april 2024) gaf volgens het onderzoek van ABN Amro MeesPierson 78 procent van de ruim 1300 ondervraagden nog aan geld te geven aan goede doelen, tegenover 81 procent vorig jaar en 83 procent in het jaar 2022. Aalderinks: “Een gestage daling, maar gelukkig geeft nog steeds acht op de tien Nederlanders aan goede doelen en vindt 75% goede doelen onmisbaar voor de samenleving. Wij vrezen wel dat met de voorgenomen kabinetsplannen rond inperking van de giftenaftrek het geefklimaat verslechtert.”

Bijna zeven op de tien mensen doneert het liefst incidenteel en 54 procent geeft liever geld aan projecten dan dat ze zich structureel willen binden. Het aantal donateurs dat kleine bedragen doneert is iets gedaald, het aantal gulle gevers van meer dan 100 euro is juist gestegen.

Beeldvorming, communicatie en vertrouwen
Beeldvorming speelt een belangrijke rol benadrukt Aalberinks: “Een betere communicatie over hoe giften worden besteed kan helpen om meer donateurs te binden aan goede doelen en maatschappelijke organisaties. Tegelijkertijd is het óók belangrijk dat donateurs zich van tevoren goed informeren. Als je een goed beeld hebt van de doelstellingen van een goed doel en de manier waarop giften worden besteed, vergroot dat het vertrouwen.”

Er wordt sinds jaar en dag het meeste gedoneerd aan goede doelen met een focus op gezondheid, zorg en welzijn. Maar er verschuift ook iets bij donateurs, ontdekte Aalderinks: donaties ten behoeve van het klimaat worden belangrijker. “Giften die ten goede komen aan bijvoorbeeld natuurgebieden zijn gestegen van een derde naar een tweede plaats.”

Verschil in generaties
Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de jongeren (18-25 jaar) bronnen raadpleegt voordat ze doneren terwijl dit voor drie op de tien personen van 55 tot 65 jaar geldt. Mogelijk komt dit doordat de ouderen al langer bekend zijn met het goede doel dat zij ondersteunen.

Bronnen:
Telegraaf
Dagblad Trouw
Vakblad Fondsenwerving

Zie ook
Lokaal geven is een trend geworden (23 mei 2024)
Voorkeur van vermogenden voor lokaal groeit (14 februari 2024)
Gouden eeuw voor lokale goede doelen (27 september 2023)

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op