Lokaal geven is een trend geworden. Dit is een van de conclusies in de gepubliceerde voorbeschouwingen van het Centrum voor Filantropische Studies van de VU-Amsterdam op het in juni te presenteren rapport ‘Geven in Nederland 2024’. Het Centrum voor Filantropische Studies doet sinds 1995 onderzoek naar het geefgedrag in Nederland.

Centrum voor Filantropische Studies: “Naast grote goededoelenorganisaties werden in 2022 ook lokale organisaties vaker gesteund door huishoudens (27%). Dit betekent dat we kunnen spreken van een trend naar meer lokaal geven sinds 2018. Hoewel meer huishoudens lokale giften doen, zijn de bedragen die zij geven wel lager.”

In 2018 gaf 20% van de huishoudens aan lokale goededoelenorganisaties. In 2022 is dit gestegen naar 27%, een toename met 35%. Ook de steun van bedrijven aan lokale goededoelenorganisaties laat een dergelijke trend zien.

Centrum voor Filantropische Studies: “In 2020 bleken bedrijven - voor het eerst sinds 1995  - de belangrijkste gevers in Nederland: maar liefst 39% van het totale geefgedrag kwam van de vrijgevigheid van bedrijven. 61% van de bedrijven droeg bij aan goededoelenorganisaties. Het percentage bedrijven dat in 2022 goededoelenorganisaties ondersteunt die in dezelfde plaats zijn gevestigd als zijzelf is hoog. Van de bedrijven die sponsoren zegt 75% dat zij minstens één goededoelenorganisatie in dezelfde vestigingsgemeente sponsorden; van de bedrijven die geven zegt 62% dat dit aan ten minste één goededoelenorganisatie in dezelfde vestigingsgemeente was. Gemiddeld gaat 55% van de sponsorgelden naar lokale goededoelenorganisaties; bij giften is dit gemiddeld 42%.”

Lokaal
Afgelopen winter bleek ook al uit onderzoek van Goede Doelen ’s-Hertogenbosch dat het lokaal geefgedrag van huishoudens flink was toegenomen. In 2019, het jaar van de publicatie van de Lokale Goededoelengids ’s-Hertogenbosch, werd een half miljoen euro aan particuliere donaties gerapporteerd in de gepubliceerde jaarverslagen. In 2022 is dit gestegen naar een héél miljoen euro, een verdubbeling van de donaties aan lokale goededoelenorganisaties opgenomen in de Lokale Goededoelengids.

In het onderzoek werd een stijging van 74% van de financiële steun  – sponsoring én giften - vanuit het bedrijfsleven aan lokale goededoelenorganisaties gevonden. De omvang van de steun in de vorm van tijd, natura/materialen en/of diensten is niet bekend en zonder uitvoerig lokaal onderzoek niet na te gaan.

Verschillen
De verschillen tussen het nationale en lokale onderzoek zijn te verklaren door de wijze van onderzoek en de schaal. Nationaal wordt sinds 1995 elke twee jaar cijfermateriaal verzameld door middel van wetenschappelijk onderzoek (representatieve steekproef). Lokaal zijn de cijfers verzameld door 122 jaarverslagen (45%) van organisaties opgenomen in de Lokale Goededoelengids ’s-Hertogenbosch te verzamelen en analyseren.

Beide onderzoeken laten zien dat lokaal geven een trend is geworden! 

STEUN LOKAAL!

Gerelateerde websites:
www.lokaalgeven.nl
www.lokalegoededoelen.nl

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op