Vermogenden hebben een toenemende belangstelling voor thema's als gezondheid, natuur & milieu en sociale ongelijkheid. Het steunen van lokale goede doelen en urgente noden dicht bij huis geniet daarbij een groeiende voorkeur. Deze tendens zien Frank Aalderinks (ABN-AMRO) en Niels Kattenberg (Rabobank) in het geefgedrag van vermogende mensen.
Frank Aalderinks, hoofd filantropie bij ABN-Amro MeesPierson, in De Dikke Blauwe: "We ontdekten op basis van eigen onderzoek dat onze relaties steeds vaker lokale doelen én binnen de landsgrenzen steunen. Dat betreft maatschappelijke initiatieven in eigen land, stad of wijk. Een decennium terug ging filantropisch geld nog vaak naar projecten in niet-westerse landen. Dergelijke doelen worden nog steeds gesteund, maar er is de laatste jaren meer aandacht voor urgente noden dicht bij huis. En dat is keihard nodig, weet ik uit vorige banen."
"Door de coronapandemie, de vluchtelingenstroom die op gang kwam na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne en toename van armoede zien onze relaties dat er ook dicht bij huis veel is te doen. Daarnaast bekommeren filantropen zich om de stille armoede in Nederland. Daarin is extra hulp hard nodig. Ze willen in actie komen en hun bijdrage leveren rond thema’s als armoedebestrijding en de aanpak van kansenongelijkheid."
Niels Kattenberg, charity manager bij de Rabobank, constateert in 2023 vergelijkbare tendensen. Hij ziet in zijn klantenkring, mensen die iets meer dan € 200.000 schenken, kansengelijkheid met stip op één staan. De helft van zijn klanten schenkt aan projecten voor kinderen die opgroeien vanuit achterstand. Op de tweede plaats ziet Niels Kattenberg verschillende ziektes staan. Veel mensen voelen zich betrokken bij onderwerpen zoals kankeronderzoek en hersenziektes. Op de derde plaats is natuur en klimaat een thema dat regelmatig terugkomt.
Daarnaast ziet Niels Kattenberg de tendens dat een deel van zijn klanten graag specifiek iets wil terugdoen in hun eigen omgeving. Goede doelen die hieraan tegemoet komen worden vaker uitgekozen.
Bijzonder
De 31-jarige Marlene Engelhorn gaat 25 miljoen euro, die ze geërfd heeft van haar oma, weggeven. Ze vindt dat ze er geen recht op heeft. Ze heeft een speciale commissie in het leven geroepen die zal bepalen naar welke Oostenrijkse goede doelen haar geld zal gaan. (Bron: nu.nl)
René Bekkers, hoogleraar filantropie, op NPO radio 1: “Het is absoluut opmerkelijk. Dit is de eerste keer dat we zoiets meemaken. Een rijk iemand die zelf mensen in het land de mogelijkheid geeft geld weg te geven namens haarzelf ... Ze maakt onderdeel uit van een groeiende beweging van rijke mensen die vinden dat ze te weinig belasting betalen.”
De Oostenrijkse Marlene Engelhorn is medeoprichter van taxmenow en bood op het World Economic Forum in Davos een brief aan ondertekent door 260 miljonairs uit 17 landen waarin ze laten weten trots te zullen zijn als ze meer belasting mogen betalen. Tegelijk met de brief is ook het rapport 'Proud to pay more' overhandigd aan de aanwezige economische en politieke leiders.
Andere voorbeelden
Kleindochter geeft 25 miljoen weg
Erfenis uit 1901 maakt indruk en verschil
Zaltbommelse laat aanzienlijke bedragen na
Anonieme erfenis cadeau voor Tilburg
Zakenvrouw laat miljoenen na aan dorp
Samen kom je verder
Jan de Rond, sociaal makelaar, en Lucas Meijs, hoogleraar strategische filantropie, in voorjaar 2022 in Brabants Dagblad: "De lokale initiatieven binden donor en goede doelen aan de lokale gemeenschap en geven ruchtbaarheid aan de tot stand gekomen samenwerking. Dat kan anderen verleiden hetzelfde te doen, want ‘goed voorbeeld doet volgen’. En dat is weer goed voor de gehele gemeenschap. Samen met vele partijen maak je de wereld beter, mooier, groener en socialer. Het is niet ‘winner takes all’, het gaat om iedereen en samen. Alleen ben je sneller, samen kom je verder."