Vrijwilligers zijn allergisch voor buitensporige vergoedingen voor leidinggevenden in non-profitorganisaties, vooral wanneer deze salarissen de krantenkoppen halen.
Uit recent onderzoek van promovendus Wim Maas aan de Tilburg Universiteit blijkt:
- Vrijwilligers zijn minder geneigd om in contact te komen met non-profit organisaties waarvan de CEO's hoge salarissen ontvangen, maar alleen als de media deze informatie behandelen.
- De kunstensector vertoont een verhoogde gevoeligheid - zelfs zonder media-aandacht reageren vrijwilligers negatief op hoge vergoedingen.
- Kleinere en liefdadigheidsorganisaties zijn bijzonder kwetsbaar voor dit effect door het hoge moreel besef in hun vrijwilligerscorps.
Onderzoeker Wim Maas: "Vrijwilligers zijn niet alleen helpers, ze zien zichzelf als belanghebbenden die rechtvaardigheid en transparantie verwachten bij de toewijzing van middelen."
Een opvallende uitkomst is dat de kunstsector bijzonder gevoelig is voor negatieve reacties, ook zonder media-aandacht. Dr. Wim Maas: "Vrijwilligers in deze sector lijken hogere verwachtingen te hebben van hoe middelen worden besteed of ze zijn beter geïnformeerd over salarissen. De media fungeren als een belangrijke brug tussen organisaties en hun vrijwilligers. Zonder berichtgeving in de media hebben veel vrijwilligers geen informatie over de hoogte van de vergoeding."
Vrijwilligers in kleine (lokale) organisaties (b)lijken sterke morele verwachtingen te hebben. In deze organisaties wordt eerlijkheid als heel belangrijk ervaren.
De bevindingen onderstrepen de noodzaak voor non-profits om zorgvuldig om te gaan met beloningsbeleid. Transparantie en het vermijden van negatieve publiciteit zijn essentieel om de relatie met vrijwilligers te beschermen. Ook is het belangrijk dat organisaties proactief communiceren over hoe bestuurdersbeloningen in verhouding staan tot hun maatschappelijke missie.
Wim Maas onderzocht de dynamiek van non-profit organisaties, met de nadruk op de beloning van leidinggevenden, bestuurspraktijken en hun bredere implicaties. Het onderzoek "Balancing Acts: Executive Compensation, Governance, and Accountability in Nonprofit Organizations" benadrukt de rol van waargenomen eerlijkheid en hoe media het bewustzijn van vrijwilligers vormgeven.
Bron: Tilburg University